S aktuálním počinem kanadských UNEXPECT jsem byl uveden ve známost ne dlouho po termínu oficiálního vydaní, tedy posledního dne májového roku již uplynulého. Tehdy „Fables Of The Sleepless Empire” vysílalo kvantum smíšených signálů, avšak jednu jasnou zprávu a tou bylo: „Dočkej času, nech si mě chlapče uzrát, já určitě nejsem toliko nestravitelné jak se teď mohu, pro nepřipraveného jedince jako jsi ty, zdát“.
Čas tedy běžel. Přes několikeré opětovné pokusy porozumět kráse svérázného materiálu a jeho častá nedoposlouchání, se vhodný stav mysli přece jenom formoval. Úplný zlom se dostavil až před dvěma měsíci, kdy jsem konečně kouzlu „bajek“ naplno podlehl resp. vyrovnal se s ním. Pojednou, v tomto rozmanitém, těžko zařaditelném slepenci nesmírně intenzivních hudebních ataků, začaly dříve rušivé elementy správně ladit s atributy zamlouvajícími se již od samého začátku.
Mezi tyto určitě patřil řádně nabroušený projev zpěvačky Leïlindel připomínající Agnete M. Kirkevaag seveřanů MADDER MORTEM, kteří s UNEXPECT snesou, dosti volně řečeno, jakés srovnání i po stránce hudební. Ve výčtu věcí, jež nepotřebovaly „uvykací kůru“ musím jednoznačně zmínit náramnou prácičku přehmato-mága s pseudonymem ChaotH, krotícího devítiocasou basovou kytaro-kočičku. Určitě neumím odečítat a dostatečně odborně ocenit jeho schopnost obsluhovat podobnou nekonvenční zbraň, ale pocit, jenž dokáže svou hrou navodit (gradovat od prostých základů po střídmé sólové vsuvky) mě hodně baví. To samé v podstatě platí pro jeho druha za bicí sestavou a štípavě ostré, metalové až coreové (když už musím konkrétněji) výrazivo obou kytaristů.
Právě tolik žádaná tvůrčí osobitost zpočátku vytvářela svojí velkou přidanou hodnotou fortelnou posluchačskou zeď, která jakoby vrhala stín na jednoznačné klady kolekce zmiňované v předchozím odstavci, a kterou bylo potřeba, za pomoci trpělivosti, přelézt. Snad nejtěžším soustem bylo skousnout fakt, že zde housle opravdu hrají skoro první housle. Jejich nazvučení je většinou dominantní a, nebojím se říci, kolikrát až neúnosně agresivní. Další překážkou k rozšíření hudebních obzorů se stal častý výskyt atmosféry šíleného kabaretního představení doprovázeného neméně zvukově zdatně ošetřenými klávesy a piánem, samozřejmě ještě umocňovanými typicky varietně dovádivými trojzpěvy, přičemž mužské chrapoty přidávaly nejen potřebný protiklad, ale i jistou dávku k celkové nesrozumitelnosti.
Samozřejmě, že odkrývaní duše UNEXPECT nemusí být pro každého nutně složité jako to moje. Nicméně si troufám říci, že pro většinu posluchačů bude největším úskalím se v neotřelé tvorbě „javorových listů“ neztratit, neunavit se, nevzdát hledání.
Pokud bych měl dále srovnávat, tak nemohu s ničím jiným, než jedině s předchozím počinem „In A Flesh Aquarium“. V tomto případě na mě novinková deska působí mnohem intenzivnějším, sevřenějším a vyspělejším dojmem, je o hodně přímočařejší, dynamičtější, bez delších oddechových pasáží a nenechává tolik místa pro rozvinutí varietních poloh (v tomto zašel předchůdce skutečně až nepříjemně daleko). Konečně připravuje několik velmi výjimečných okamžiků, např. instrumentálka „In The Mind Of The Last Whale“ přímo ztělesňuje svůj název.
Jakkoliv byla moje cesta k pochopení jedenáctky recenzovaných kompozic trnitá, nikdy jsem na ní nenabyl dojmu, že se kapela snaží o dosažení efektu originality za každou cenu (jako možná u počinu minulého) zmateným skládáním několika druhů puzzle do jednoho rádoby ohromujícího obrazce, jehož hodnotu ocení jen několik vzácně osvícených. Album je na množství podnětů, jež zpracovává až neuvěřitelně vyrovnané, teď již mohu říci, do nejmenšího detailu propracované a prosto slabších skladeb, což se předchůdci tolik nedařilo. Sedmero muzikantů dokázalo výtečně ovládnout a nasměrovat svůj kreativní rozlet, vydefinovat si priority, aby na opusu nejen vygenerovalo strhující porci svojské psychedelické energie a napětí, ale i patřičně vzbudilo touhu po porozumění své hudební filozofie, jež se odráží i v abstraktních textových podkladech.
Suma sumárum „Fables Of The Sleepless Empire” nedají nikomu nic zadarmo, ovšem o to více vás odmění poté, co se jim dostanete na chuť.